Artikkelit

Kohonneessa verenpaineessa vaarallisinta on ehkä se, että siitä ei välttämättä ole mitään selkeää oiretta. Ihminen saattaa siis sairastaa verenpainetautia tietämättään vaikka kuinka pitkään. Hoitamaton verenpainetauti saattaa kostautua niinkin vakavina seurauksina kuin aivohalvaus tai sydäninfarkti. Myös sydämen ja munuaisten toiminta saattaa häiriintyä.

Katso video verenpainemittarin käytöstä!

Kun verenpaine osoittaa nousemisen merkkejä, sitä kannattaa tarkkailla nimenomaan kotona. Ensinnäkin monilla meistä verenpaine nousee lääkärin vastaanotolla. Toisekseen olisi erittäin tärkeä tietää juuri aamuverenpaine. Normaalisti verenpaine laskee yöllä, ja jos ihmisellä on aamulla kohonnutta painetta, hoitavan lääkärin on syytä tietää asiasta.

Päivittäin samaan aikaan stressittömässä ympäristössä tehdyt mittaukset ovat muutenkin paras tapa muodostaa selvä yleiskuva verenpainetilanteesta. Verenpainetautia voi ja on syytä hoitaa lääkityksellä, mutta lievästi kohonneet paineet saattavat laskea riittävästi ihan vain liikuntaa lisäämällä ja suolankäyttöä vähentämällä. Kun erityisesti koiran sanotaan laskevan omistajansa verenpainetta, se saattaa suurelta osin johtua - lemmikin terapeuttisen läheisyyden lisäksi - ulkoilun myötä luonnostaan lisääntyvästä liikunnasta. Liikuntaa lisäämällä painonhallintakin helpottuu. Runsas ylipaino tapaa nostaa verenpainetta, joten kilojen karistaminen parantaa tilannetta.

Hyvää tietoa verenpainetaudista saat täältä: Jokatoinen.fi

Suomalainen verenpaineen Käypä hoito -suositus mainitsee liikunnasta ja laihtumisesta seuraavaa:"Lihavuus nostaa verenpainetta, laihtuminen laskee sitä. Jo 4-8 prosentin liikapainonpudotus alentaa ylipainoisen verenpainepotilaan ylä- ja alapainetta noin 3-4 mmHg ja vähentää lääkehoidon tarvetta.
Kestävyystyyppinen liikunta alentaa verenpainetta keskimäärin 4/3 mmHg. Suositeltava määrä on vähintään puoli tuntia päivässä tai tehosta riippuen 2-6 tuntia viikossa. Myös lihasvoimaa kohentava kohtuukuormitteinen harjoittelu kuntosalissa saattaa alentaa kohonnutta verenpainetta samanveroisesti kuin kestävyysliikunta."

Lähde: Käypä hoito / verenpaine

Kävely on hyvää liikuntaa myös liikuntaa kaihtaville 

Varsinkin jos kuulut niihin ihmisiin, joille liikunnan lisääminen elämään tuntuu raskaalta ajatukselta, kannattaa kävellä! Päivittäinen puolen tunnin - tunnin lenkki ei reipasvauhtisenakaan ole tuskaisa. Voit itse määrätä tahtisi, seurasi ja reittisi. Voit ajatella syntyjä syviä, tutkia luontoa tai arkkitehtuuria, tai suunnitella vaikka seuraavan päivän töitä.

10 000 askelta joka päivä tuo jo hyötyä ja 12 000 tai yli alkaa auttaa painonhallinnassakin. Askelia voit ahnehtia työmatkalla, lounastunnilla, kauppareissulla, iltakävelyllä, marjametsässä, shoppailemalla, tanssimalla, jättämällä hissin väliin, peuhaamalla lasten kanssa tai viemällä koiraa vähän pitemmille lenkeille. Jos tulee hiki, se tulee ihan huomaamatta. Askelmittari on hyvä kirittäjä, se innostaa ottamaan vielä muutaman sata askelta lisää.

Lue myös artikkeli: Luotettava tulos kotona - mittaa verenpaineesi itse